14 januari 2013

stökigt värre.


Stökigt eller ej? Definitionsfråga... Bild lånad från Livet Hemma/IKEA.


Har följt en feed på insta idag och blev inspirerad att skriva några rader i ämnet. Bilden föreställde kök/matplats i ett småbarnshem och den som la upp bilden skrev en kommentar om att det var stökigt. Hon fick medhåll av några men mest kommenterades det i stil med att här är det ännu värre, eller att så där ser det ut hos oss när vi har städat. Jag lägger ingen värdering i huruvida det var stökigt eller inte, men jag kan så V Ä L förstå vad tjejen som lade upp bilden menade! Förra helgen var jag sjuk och mest sängliggande. Maken fick sköta barn och hushåll själv. Men det var faktiskt helt seriöst stressande att vara hemma. För självklart gjorde han allt som han ansåg var nödvändigt eller behövde göras. Ändå kändes huset som ett smärre kaos när jag klev ur sängen. Ni kanske känner igen er. Typ, två glas framme på köksbordet. Lite disk på diskbänken. Vantar på hallbyrån. Soffkuddarna över hela vardagsrummet. Förmodligen bara ett levande hem. Inte stökigt egentligen, det skulle kunna vara sju resor värre med en överbelamrad diskbänk och kläder i högar på golvet. Men ändå. Lite störande för ögat. Inte var sak på sin plats. Missförstå mig inte, jag har inte allt undanplockat hela tiden, visst ligger det leksaker som man får zick-zacka sig mellan på golvet även när jag är hemma. Men jag håller liksom undan hela tiden. Går och småplockar lite här och där.



Någon som känner igen sig?

7 kommentarer:

  1. Alltså. Hos oss är det ALLTID stökigt. Vi är skitkass på att plocka undan de där vantarna eller glaset från diskbänken. Men. Min första tanke om bilden du publicerade var att det ser organiserat stökigt ut... :) sen såg jag att det var en Ikea-bild och förstod att min instinkt stämde!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tur att vi alla är olika :) Annars vore det synd om männen, ha ha... Nä - nu var jag orättvis. Finns självklart män som är lika pedantiska som jag. Kanske kan jag skylla min städmani och mitt kontrollbehov på att jag är jungfru. Ändå är det hundra gånger bättre nu än vad det var innan vi fick barn. Hrm...

      Bilden ja. Sökte på "mess" på google och på Pinterest men hittade bara knasiga bilder. Så då fick IKEA rycka in. Där är det mesta organiserat tror jag. Min egna "röra" är oftast i köket som är så innibasken fult att det inte får vara med här på finbloggen, ha ha ;).

      Radera
    2. Jag tycker likadant:) jag gillar bilden för den visar hur ett barnrum oftsast brukar se ut...det ser ut som ett rum där barnen faktiskt leker....sedan så kan jag naturligtvis också störa mig på vanrtarna som ligger där eller glasen som står lite överallt i hela lägenheten!

      Radera
  2. Jag känner absolut igen mig! Nu efter att jag gjort kejsarsnitt för två veckor sedan så var jag ju tvungen att ta det lite lugnt och låta maken hjälpa till. Phu! Åh va det kliar i mig... hihi Jag har som sagt skött allt här hemma hela tiden, först nu när jag inte kunde så förstod jag hur mkt jag går och plockar HELA dagarna! *ler* lite galet, men det är sån jag är och det är så jag trivs. Vill ha allt på sin plats, men det går såklart bara till viss del för barnen måste få vara barn och få leka och maken bor ju här med. Ha! Så jag känner absolut igen mig! =)

    Önskar dig en härlig dag!
    Kramelikram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Skriver som jag gjorde till Ullrika ovan, tur att vi alla är olika! För tänk vad jobbigt det skulle vara om alla var lika nitiska som du och jag verkar vara ;). Men det är inte helt lätt att slappna av och bara "go with the flow", ibland önskar jag att jag var lite mer kravlös.

      Aha, det blev snitt alltså? Det har jag missat! Gah, efter mitt snitt gick det typ fem dagar innan jag bar Alice för första gången :/. Två veckor senare storstädade jag hela huset tillsammans med mamma. Får väl se om det blir bråck i ärrvävnaden i framtiden :/...

      Ösnkar dig det samma, kraaam!

      Radera
  3. JA! Jag känner självklart igen mig eftersom det var min feed ;)

    Jag gillar att ha undanplockat. Iaf på de stora ytorna som kök och matplats, likaså på ovanvåningen där vi har tv. Men i barnrummet, hej, där får han stöka. Och jag röjer med jämna mellanrum. Jag kan bli grymt irriterad om jag har städat, och kommer upp, och sambon har lämnat nån kaffefläck på bänkskivan, smulor från mackan, något annat slängt på köksbordet (vantar, morgonrockar, you name it! jag kan hitta allt...). Jag vill ha det och trivs bäst med det undanplockat!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Skönt att höra att vi är fler likasinnade ändå! Det där med undanplockat och städat verkar ju sannerligen vara en tolkningsfråga... Men jag förstår dig precis, det är liksom irriterande för ögat när allt inte är preciiiis som man vill ha det... Jag jobbar mycket med sängbäddning förresten, gubben min liksom slänger på täckena och tycker sängen är bäddad. När jag förklarade för honom att det kan jämföras mer att skotta snön (han är nitisk med hur han vill ha det) ramlade polletten ner och han insåg att om han inte tänkte göra det snyggt så kan han lika gärna låta bli. Och det har blivit bättre! Men vissa grejer är det som att han har skyddslappar för att se...

      Kul med respons!

      Radera


Tack för att du vill lämna en hälsning här! Det gör mig glad och inspirerar. Frågor svarar jag på i kommentarsfältet.

~ Karin ~