3 juli 2013

en levande fäbod.








Idag tog vi oss en utflykt till en levande fäbod i Arvselen, några mil från Öje mellan Mora och Malung. Min mamma hade läst om fäboden i vår lokaltidning, det är en familj som bor där med sina djur sommartid.



En liten kaffeservering med hembakat bröd finns, och vi gjorde ett försök till fika som nog mest slutade i smått kaos med en lillebror som var livrädd för alla killingar som gick bland oss och letade kaksmulor, och de större barnen som inte riktigt hade ro i kroppen. En kaffe och en halv bulle på stående fot fick det bli, men ack så mysigt ändå!






Här snackar vi lantkök ska ni veta! Inget rinnande vatten eller el, varmvatten värms i en vedeldad panna utanför stugan. Ugnen och spisen drivs med gasol. Jag önskar att bilden kunde förmedla lukterna som fanns i det köket, det luktade liksom äkta. Svårt att beskriva närmare än så.






Jag som länge suktat efter ett fint vitrinskåp att ha i vardagsrummet blev eld och lågor när jag såg det skåp som snickrats ihop av grova brädor och två gamla fönster. Fönstren hängde på spikar som böjts istället för gångjärn. Man tager vad man haver!






Det blev lite Ernst över den här bilden tycker jag. Något vackert i all sin enkelhet. 


En fin dag var det och jag kan varmt rekommendera ett besök bland getter, kor och troll! För det bästa av allt, det var när de stora barnen fick följa med familjens flicka till bron där trollet försökte skrämma bockarna Bruse och berättade hela sagan... 



2 kommentarer:

  1. Åh, tack för din kommentar! :)
    Sängbenen är vanliga enkla i trä från Ikea. På bilden hänger överkastet över. Men vi har funderat på att antingen ha en sängkappa eller plankor jäms med sängkanten. Vill inte ha det där "glappet" mellan säng och golv...

    Skåp av gamla fönster är fint! Relativt enkelt att snickra ihop också!

    Ha en fin dag!
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för ditt svar! Får bli inköp på varuhuset nästa gång alltså :-).
      Tack också för att du kikade in här!

      Kram Karin.

      Radera


Tack för att du vill lämna en hälsning här! Det gör mig glad och inspirerar. Frågor svarar jag på i kommentarsfältet.

~ Karin ~