29 juni 2015

mini makeover.






Jag tog tag i det där med med en mini-makeover av vårt "orenoverade" badrum förra veckan. Och jösses, vilket lyft det blev! Det är en så himla häftig känsla, när något man liksom sett framför sig blir lika bra (och faktiskt lite bättre!) än vad man förväntat sig.



Med små medel kommer man långt. I grunden är rummet ett originalbadrum från när huset byggdes -88 och därmed är ytskikten slitna. Vi har en blåmålad våtrumsväv på väggarna och blåmelerad våtrumsmatta på golvet. Inte så charmigt, väggarna är rejält slitna och långt från fräscha. De är så gnuggade med rengöringsmedel som de kan bli och ser fortfarande smutsiga ut, men det är bara att gilla läget nu. Så vad gjorde jag?









Jag har valt att plocka fram det blå istället för att försöka dölja det, liksom göra det fula snyggt. Ok, golvet är verkligen inte roligt men väggarna blir lite mer sublima med hjälp av tyger och detaljer i samma nyanser. Tidigare fanns bara små små krokar, slumpmässigt uppsatta, att hänga badlakan på. Istället tog jag in en bred och lång ohyvlad bräda, vitmålade den och skruvade dit turkosa krokar. Hållaren för den trasiga sminkspegeln fick sitta kvar och agera smyckesställ.



Skåpdörrarna på badrumsskåpen var rejält slitna och bortom all räddning så de fick helt enkelt åka till skroten. Istället köpte jag ett påslakan på Åhléns, med fint mönster i blå toner, och sydde om till draperier. Kombinationen av turkost, blågrått och mörkblått går igen i det flesta detaljer, och på golvet ligger en härligt mjuk och fluffig badrumsmatta i turkost. Faktum är att den var först in och liksom satte känslan jag ville skapa i rummet.












Ovanför handfatet sitter en stor spegel med en inbyggd hylla, även den sliten av tidens tand. Den fick lite dekorplast på sig i form av marmormönster. Sedan gör små detaljer som ett nytt fint doftljus och ett turkost tvålfat med vackert mönster (allt från Åhléns) helhetsbilden mer komplett. 



Till sist var jag på jakt efter en toalettpappershållare, men ingenting som kändes bra fanns att enkelt få tag på här. So, what to do? Jag säger - nytänkande!






En gjuten, lackad stor hängare i mörkblått fick ett het nytt användningsområde än vad det var tänkt... Och den fungerar perfekt kan jag meddela! Även den ett reafynd från Åhléns, och jag måste hälsa tjejen i kassan att den fyller sin funktion för hon blev smått skeptisk när jag berättade vad jag skulle ha den till. "Ja, den är ju alltid fin att sätta på väggen som krok annars" sa hon lite fint innan jag gick. Men jo, den blev kanon där!


Nästa projekt att piffa till på budgetvis är köket. Färgen är inköpt men jag kör inte igång riktigt än. Den här veckan ska vi njuta av solen och poolen (som igår uppmätte 25 grader!). För sommaren är kort sägs det...



4 kommentarer:

  1. Vilken fint inlägg! Och tänk så stor skillnad man kan göra med detaljerna. Det var verkligen fint, det blå tyget och så smart att sy om påslakanet :) Hoppas du njuten solen i poolen!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Men att jag glömt att svara på detta med??? Oj oj... Tack för dina ord, jag blir så glad! Detaljer gör liksom helheten, så är det bara... Kram till dig!

      Radera
  2. Du är duktig på att piffa Karin! En sak jag tänker på är att det nog går att måla på plastmatta? Nån slags tvåkomponentsfärg som är vattentålig? Kan ju vara värt att kolla upp, även om det säkert är ett jäklans klabb :)

    KRAMS och ha det underbart på Kolmården!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack vännen, vad fina ord att få. Jag gillar ju det, så det är bara roligt. Det går att måla på plastmatta, precis som du säger, men det är inget som färghandlarna rekommenderar. Hade jag vetat att vi ha badrummet i 4-5 år till hade jag nog satsat och gjort det ändå men nu vet jag att vi ska renovera det helt inom en tvåårs period så det känns lite överjobbat helt enkelt. Det krävs en sån sjuklig rengöring av mattan innan man kan måla, sedan måste man skrubba bort något medel i mattan för att färgen ska fästa. Har sett dem som gjort det och visst, det blir riktigt snyggt till en början men slits fort och då blir det nästan värre än vad det var innan. Stort tack för tips iaf!

      Kramar till er med!

      Radera


Tack för att du vill lämna en hälsning här! Det gör mig glad och inspirerar. Frågor svarar jag på i kommentarsfältet.

~ Karin ~