18 juni 2015

i midsommartid.





Midsommarafton imorgon, regnet öser ner. De underbara hundkäxen är helt nedtyngda av vattendroppar, men jag är lika kär i dem ändå. För mig är de den ultimata sommarblomman.



Midsommar under semestern innebär traditionsenligt firande. Jag hoppas innerligt att regnet låter vänta på sig när det är dags för det vi kallar majstångsresning, för i såfall åker kulldräkten på. Det är bland det finaste man kan ha på sig häromkring vid högtidliga tillfällen enligt mig, och jag har numera den gärna på mig. Annat var det när jag var yngre... Min dräkt har min farmor sytt till mig och det känns fint att tänka på när jag bär den. 









Upptill bär man en vit "yvdel" som vi kallar det, en överdel, som är en blus i linne med de finaste broderier - dalsöm. Utanpå har man ett "hashklä", eller halskläde, även det i vitt linne med broderier. Jag hoppas som sagt på uppehåll så att jag kan bära detta och kanske fota lite mer imorgon.






I det traditionsenliga firandet ingår också midsommarmat, med sill, ägg och gubbröra. Just denna bild är faktiskt från i påskas men maten är ju i stort sett densamma vid alla högtider. I år ska jag även göra en västerbottenpaj med kallrökt lax och rosécreme till. Janssons frestelse och köttbullar finns också med på bordet.






Kanske blir det en krans i år också, om inte så kommer iallafall några kvistar hundkäx att få komma in och sprida sommarkänsla här hemma. För den är ju här nu, sommaren.



Glad midsommar önskar jag!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar


Tack för att du vill lämna en hälsning här! Det gör mig glad och inspirerar. Frågor svarar jag på i kommentarsfältet.

~ Karin ~