8 juli 2013

mat, som natt och dag.





Min första tanke med det här inlägget var att det skulle vara fina bilder på den lunch som min man svängde ihop idag, en toast Skagen. Fantaaastiskt god! Receptet på skagenröran är Erik Lallerstedts.


Skagenröra, fyra portioner:

50 g handskalade räkor, grovskurna
1 msk grovskuren dill
1 msk majonäs
0,5 msk pepparrot 
0,5 msk creme fraiche
1 tsk pressad citron
Salt


Samtliga ingredienser blandas ihop och kan med fördel (enligt mig) stå en stund i kyl och gotta till sig. Vi brukar också hoppa över pepparroten då den inte faller mig i smaken. Idag stekte vi skivat grekiskt lantbröd i en god olivolja och gnuggade vitlök på brödet innan det toppades med sallad, skagenröra och rödlök. Som sagt, fantastiskt gott! 






Inlägget var alltså tänkt att handla om det ovanstående. Men på eftermiddagen hämtade jag ut mitt efterlängtade 50mm-objektiv, och visserligen är det nästan så att det förtjänar ett eget inlägg men jag kan inte låta bli att visa ändå. Det första att föreviga med det nya objektivet blev nämligen kvällens middag: en hemgjord Ceasarsallad!





Nu är ju den här salladen bland det enklaste man kan svänga ihop och behöver knappast något recept men här kommer mitt för dagen.



Ceasarsallad, mängd efter behov:


Kycklingfiléer, strimlade
Bacon
Grönsallad, gärna blandad
Rödlök
Färskt bröd som tärnas till krutonger
Parmesan


Dressing:


1 msk majonnäs
3 msk creme fraiche
0,5 msk olivolja
1 vitlöksklyfta
1 dl grovt riven parmesan
Salt & peppar efter smak



Kycklingfiléerna kryddas med önskad krydda och steks i panna tills de är klara, låt svalna. Baconet skärs i mindre bitar innan det knapersteks, låt rinna av på papper och svalna. Tärna brödet, stek i olivolja och flingsalt. Skölj salladen och slunga så att all vätska försvinner. Strimla rödlöken. Kör samtliga ingredienser till dressingen med stavmixer. Blanda alla ingredienser till salladen, lägg upp på tallrik och ringla dressingen över. Klart!






Till maten drack vi Per Morbergs rosé som jag nog måste säga är det godaste rosévinet jag druckit.






Så det blev ett inlägg som kom att handla om mat och foto. För de första bilderna på lunchen är fotade med standardobjektivet och middagen är fotad med det nya fasta objektivet. Skillnaden är enorm, som natt och dag.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar


Tack för att du vill lämna en hälsning här! Det gör mig glad och inspirerar. Frågor svarar jag på i kommentarsfältet.

~ Karin ~