8 september 2016

blomster.







Hösten står och nosar lite mer för var dag som går, och sakta men säkert skiftar naturen till sin röda och gyllene skrud. Denna sommar har trädgården helt fått stå tillbaka, jag har knappt rensat ogräset som jag höll i schack så hårt förra året. Sommarens stora projekt var ommålningen av huset, till syverne och sist fick vi dela upp det i två etapper och huset är nu grundat. Vi valde att bryta grundfärgen i den nyans vi ska ha på fasaden så redan nu kan vi ana slutresultatet. Att ha kommit så här långt (vi har ju trånat efter en annan fasadfärg länge nu...) gör att de andra planer vi har för huset utvändigt känns mycket närmare och även lockande. Jag längtar efter vår stora terass vi ska bygga på framsidan och efter att få bygga upp en egen trädgård.






Denna sötnos har jag visat förr, men i annan miljö. Jag fick då lära mig att den heter rudbeckia eller röd solhatt, och den ska få vara en stor del av växtligheten. Den verkar vara en sensommarperenn om jag förstår det rätt, och visst är det härligt med blommande blomster hela säsongen. Tidigare på säsongen ser jag gärna allium i olika nyanser, lavendel och murgrönor. Prydnadsgräs är också något jag vill ha. Det ska vara lättskött och rens-fritt, därför ska någon marktäckare få ersätta ogräset. De rabatter vi har idag kommer att försvinna så vi får planera nya områden, sedan blir det nog mycket i krukor.


Jag kämpar på här hemma med att kurera min förkylning och förbereda för avresan. Vi är i stort sett klara med packningen och det är så himla skönt. Några inköp är kvar att göra, sen är vi i hamn. Äntligen börjar jag se fram mot resan och jag som faktiskt gruvat mig för att resa med kidsen (de är rätt tuffa med varann nu och det är mycket bråk...) tycker det ska bli riktigt kul. Läste något om förväntningar när man reser med barn och tog till mig tipset om att ställa in sig på just en resa med barnen - fokusera på dem och göra resan genom deras ögon. Att hinna ägna sig åt "vuxensaker" som att ligga och läsa och slappa i solen, eller ha långa middagar på restaurang är inget som barnen gillar så det är lika bra att lägga ner de planerna. Istället fokuserar jag på att ägna mig till 100 % åt barnen, bada, leka och bygga sandslott. Kasta boll och samla snäckor. Vi bor ju i egen lägenhet så vi kan laga middagarna i lugn och ro medan kidsen vilar med sina paddor på kvällarna. 
Det ska bli spännande och härligt! 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar


Tack för att du vill lämna en hälsning här! Det gör mig glad och inspirerar. Frågor svarar jag på i kommentarsfältet.

~ Karin ~