6 augusti 2016

västerbottenpaj.






Vi var ju på kräftskiva med några grannar igår och jag hade som vanligt med mig mitt stående tillbehör till kräftisen: västerbottenpaj med kantareller. Lagade den första gången 2008 och sen dess har den hängt med varje år. Den är SÅ god!






Receptet kommer från ica.se och publicerades första gången i tidningen Buffé i början av 2000-talet. Originalet är tillagat som portionspajer, men går såklart bra att laga vilket som. Jag har provat båda och brukar oftast göra en stor paj (går snabbare, ha ha!).






Västerbottenpaj

16 portionspajer eller 1 pajform, 21 cm i diameter


Pajskal:

3 dl vetemjöl (alt 2 dl vetemjöl + 1 dl grahamsmjöl)
100 g smör
3 msk kallt vatten


Fyllning:

1 knippa gräslök
200 g färska kantareller
Smör till stekning
2 ägg
2 dl mjölk
2 del finriven västerbottenost
salt och peppar efter smak


Gör så här:

1. Sätt ugnen på 200 grader (ej varmluft).
2. Pajskal: Hacka samman mjöl och smör till en grynig massa, gärna i matberedare. Tillsätt kallt vatten och arbeta snabbt ihop till en deg.
3. Klä portionsformar, alt en stor pajform, med ett tunt lager av degen. Nagga botten och förgrädda 10 minuter.
4. Fyllning: Hacka gräslöken. Rensa och skär ner kantarellerna i mindre bitar. Fräs kantarellerna i lite smör i några minuter tills de mjuknar, jag kryddar dem även med lite salt och peppar. Fördela i pajskalen.
5. Vispa ihop ägg, mjölk, ost, gräslök och krydda med salt och peppar. Fördela i pajformarna/formen, grädda ca 15 minuter eller tills de stelnat.



Den här pajen är verkligen en fullpoängare och gillas av alla som äter den. Igår gjorde jag en fuling då jag hade lite kort om tid, skippade pajskalet och köpte färdig smördeg som jag klädde formen med. Då ska pajen inte förgräddas utan man gör fyllningen bara, häller i den i skalet och gräddar enligt ovan. Det blev ruskigt bra även med smördegsbotten faktiskt.



Ett tips inför kommande kräftkalas eller bara en god höstmiddag.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar


Tack för att du vill lämna en hälsning här! Det gör mig glad och inspirerar. Frågor svarar jag på i kommentarsfältet.

~ Karin ~